I starter i samlet flok på parkeringspladsen, her tager I jeres telefoner og scanner den QR kode der hedder ”Velkommen til Baldersbæk. Få informationen oplæst”, den har nr. 13 på kortet. Så vil I høre en kort præsentation af plantagen.
Her kan I også finde kort, som I kan tage med rundt i plantagen. På kortene står der, hvor der er placeret QR koder.
I går nu over vejen og op til Stendyssen, her scanner i den QR kode, der hedder ”Stendyssen. Information for børn”, den har nr. 3 på kortet. Her kan du både få teksten læst højt og læse den selv.
Opgave 1)
Du skal nu beskrive, hvad du ser, husk at kigge både indeni og uden på stendyssen. Du skal enten skrive beskrivelsen ned eller optage den på din telefon, du skal nemlig bruge ordene senere.
Opgave 2)
På vej hen af stien skal du bruge dine sanser, første gang du går hen af stien skal du holde dig for ørene.
I skal gå frem og tilbage mellem Stendyssen og Statuen indtil I har prøvet alle sanserne af.
- Hold dig for ørene
- Hold dig for næsen
- Gå med lukkede øjne
- Gå baglæns
Skriv ned, eller indtal på din telefon hvordan du oplevede det.
Så er I kommet op til statuen, og her scanner I QR koden ”Statuen. Information for børn”, den har nr. 5 på kortet.
Opgave 3)
Gæt og grimasser 1
Vælg en elev der skal læse og forstå opgaven, og fremføre det for de andre elever
Se sætningerne og historierne under ”Opgaver til printning opg. 3”
I vender jeg nu om, og scanner QR koden ”Villa Baldersbæk – Information for børn”, her får I historien om villaen. Herefter går I med stien ned mod engen hen til hytten. Her scanner I QR koden ”Hytten. Information for børn”, som har nr. 6 på kortet.
Opgave 4)
Leg arkæologer
Her skal I se om I kan finde rester fra den Hytte som Holger fik bygget. I skal tage billeder af jeres fund, som skal ligges på instagram med #Baldersbæk, så kan I senere finde dem på instagram! Der kan I også se, hvad andre skoleklasser har fundet.
I skal også selv lave 4 nye hashtags, som passer til de billeder I tager det kunne eksempelvis være #Københavnerplantage.
I skal nu over til springvandet. Springvandet, eller den lumske dreng er nummer 2 på kortet. Her skal I scanne QR koden, hvor I får historien om springvandet.
Da springvandet skulle restaureres, fandt man under et af trappetrinnene en gammel cigarkasse. I kassen var der patroner fra 2. verdenskrig, mønter, fjer samt et brev der var skrevet i koder.
Kan du læse koder? Brevet blev sat i avisen og mange mennesker hjalp med at knække koden, blandet andet en major fra Varde Kasserne.
Brevet er skrevet af en pige der holdt sommerferie i villa Baldersbæk. Brevet handler om, at hun er sur over, at hun ikke må få en hest.
Opgave 5)
Kodeskrivning
I skal nu, i grupper på fire, skrive et kodet brev. Herefter skal I bytte breve med en af de andre grupper, og se om I kan læse hinandens breve. I må meget gerne ligge billeder af brevene op på instagram med #Baldersbæk.
I skal nu gå ud til nr. 9 på kortet, det er Treherredsstenen. Her får I historien om Herredsstenen og Hedeselskabet. Kan I huske, at I snakkede om ordsprog inden i kom herud?
Her læste I ordsproget:
Hvad udad tabes, skal indad vindes.
Opgave 6)
Ordsprog
Oppe på Villa Baldersbæk har de en gæstebog, og her er der samlet en del sjove hjemmelavede ordsprog igennem tiden. Hvad betyder de?
- Når fluen er god, er fisken nærmest.
- En buk på middagsbordet er bedre end 10 i plantagen
- Renlighed er en god ting, sagde gæsten, han gik i åen med tøjet på
Du skal nu lave dine egne ordsprog. Du skal lave et ordsprog, som beskriver plantagen og du skal lave et ordsprog som passer til dig selv. Læreren samler alle ordsprogene sammen, og så skal I skiftes til at trække et ordsprog, og gætte hvem det passer på.
I skal nu gå tilbage til hytten, og her skal I læse digtene af H. C. Andersen og Steen Steensen Blicher igen.
Opgave 7)
Læs digtene af H.C. Andersen og Steen Steensen Blicher igen.
- Kan du genkende det billede der beskrives i digtene?
Du skal nu omskrive H. C. Andersens digt, så det får en anden stemning. Du vælger selv om det skal være uhyggeligt, kærligt, sørgeligt eller en helt anden stemning som du selv finder på. Det kan både være rigtige stemninger, og nogen du selv opfinder.
Digtene skal I læse højt for hinanden i klassen, når I kommer tilbage til skolen.
Husk at skolen skal indhente tilladelse til at ligge billeder af eleverne på instagram.
Efter hver opgave stilles spørgsmålet:
"Hvad kan vi tage med herfra, som vi kan bruge til at opfylde vores mål?"